The impact of LUTS on well-being among primary school children and its association with neurodevelopmental disorders

Stekelorum Freya, Steuperaert Kato, 2022
Plasproblemen op lagere schoolleeftijd worden nog te vaak onderschat Tot op vandaag is er nog te weinig aandacht voor plasproblemen op school Plasproblemen bij lagereschoolkinderen hebben een negatieve impact op het welzijn van de kinderen, zowel in de klas als op de speelplaats. Dit omwille van schaamte, vermijding en angst. Leerkrachten kunnen een grote rol spelen door kleine stappen te ondernemen om het kind hierin te ondersteunen. Wat zijn plasproblemen? De meest gekende plasproblemen bij kinderen zijn broek- en bedplassen. Daarnaast zijn er ook een aantal “mildere” kenmerken zoals plots heel dringend moeten plassen, vaak moeten plassen, ophoudmanoeuvres of pijn. Vaak komen deze plasproblemen samen voor of gaan ze gepaard met een stoelgang problematiek zoals constipatie. Het voorkomen van plasproblemen is nog groter bij kinderen met autisme of aandachtsproblemen. De impact van plasproblemen op kind, gezin en sociale omgeving is groot. Denk maar aan bijkomende psychologische problemen, waaronder een hoger stresslevel of angst. Verder vermijden deze kinderen ook sociale activiteiten door pestgedrag of schaamte. Vaak gaat het ook gepaard met hogere financiële kosten door de medische opvolging en hygiënische producten. Leefstijladviezen zijn belangrijk in de aanpak. Kinderen moeten de kans krijgen om voldoende water te drinken en naar het toilet te gaan wanneer nodig. Daarnaast kunnen aangepaste en aangename toiletten op school een goede toilethouding bevorderen en kinderen stimuleren om op school naar het toilet te gaan. Het onderzoek De masterproefstudie ging de impact van plasproblemen na bij lagereschoolkinderen in Vlaanderen. Ook werd er gekeken of deze vaak voorkomen bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, ASS en DCD. Er werden vragenlijsten afgenomen bij ouders van kinderen uit het eerste tot en met zesde leerjaar. De kinderen van het vierde tot en met zesde leerjaar vulden een vragenlijst in over hun welbevinden op school. 13,5 tot 22,4% van de kinderen had plasproblemen Drang om te plassen en ophoudmanoeuvres waren het meest voorkomend Stoelgangsproblemen zoals harde stoelgang werden vaak vermeld Negatieve impact op de tevredenheid binnen de schoolomgeving werd gevonden 1 op 3 van de kinderen met ontwikkelingsstoornissen had plasproblemen Het onderzoek bevestigt dat plasproblemen ook vaak aanwezig zijn bij onze lagereschoolkinderen. Ze worden echter niet altijd gezien als een probleem. Door de enorme impact verdient dit echter de nodige aandacht. Zowel ouders als leerkrachten hebben een belangrijke rol in de aanpak van deze problemen. Herkenning is hierbij de eerste stap!

Promotor Christine Van den Broeck
Opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Domein Revalidatie en kinesitherapie bij kinderen
Kernwoorden Plasproblemen, lagere school, welzijn, ontwikkelingsstoornissen, leerkrachten, educatie