De rol van geschreven teksten in ziekenhuizen: In welke mate is de informatie die intern gecommuniceerd wordt aan de hand van geschreven teksten verstaanbaar voor iedereen? (B)

Vermeersch Lieselot, 2022
Om te streven naar betere kwaliteit van zorg is het belangrijk de huidige situatie van een organisatie te analyseren en rekening te houden met de toekomst. Gedurende deze masterproefstudie werd nagegaan hoe de opstelling van Service Level Agreements samenwerkingen ondersteunen binnen ziekenhuizen. Actueel blijkt nood aan betere samenwerkingen binnen ziekenhuizen. Doelmatige en efficiënte samenwerkingen bevorderen kwaliteit en efficiëntie dienstverlening, iets waar huidige gezondheidszorgsystemen enorm veel belang aan hechten. Ook werd nog maar beperkt onderzoek gevoerd naar de meerwaarde van geschreven teksten op de samenwerking specifiek binnen een ziekenhuissetting. In deze masterproefscriptie werd specifiek gekozen voor het opstellen van een Service Level Agreement of SLA. De keuze voor dit type tekst komt voort uit het nieuwe karakter ervan. In de context van een ziekenhuis is een SLA een schriftelijke overeenkomst dat ontstaat na onderhandelingen tussen twee of meerdere afdelingen, om duidelijkheid te scheppen over elkaars te leveren diensten. Deze masterproefstudie maakt duidelijk dat SLA’s onderkend zijn, hoewel ze sterke voordelen bieden ten aanzien van samenwerkingen tussen diensten in een ziekenhuis. Ook loopt het opstellen van SLA’s en implementatie ervan niet altijd zo vanzelf sprekend in de praktijk. Dit onderzoek toont verrijkende aspecten om SLA’s op te stellen en de implementatie ervan te ondersteunen. Tot slot toont dit onderzoek aan dat het gezamenlijk opstellen van SLA’s belangrijke functionele en relationele rollen biedt ten aanzien van samenwerkingen in ziekenhuizen. Deze rollen bieden een belangrijke aanvulling op wetenschappelijk onderzoek en biedt nieuwe perspectieven voor het managen van organisatorische samenwerkingen binnen een ziekenhuissetting.

Promotor Kaat De Pourcq
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden Service Level Agreements Samenwerkingen Ziekenhuizen