Effect van de inspectieverslagen van de Zorginspectie op het kwaliteitsbeleid in de Vlaamse woonzorgcentra
Vandewaetere Dylan, Roobroeck Pieter-Jan, 2022
Op 30 december 2022 verscheen in De Morgen een artikel met volgende kop: “Deze 25 rusthuizen staan nu op de zwarte lijst”. In dit artikel was te lezen dat er nog nooit zoveel woonzorgcentra onder verhoogd toezicht stonden. Woonzorgcentra komen onder verhoogd toezicht te staan, nadat er in hun inspectieverslag enkele ernstige tekortkomingen vermeld staan. Dan hebben de woonzorgcentra een bepaalde periode de tijd om deze tekortkomingen weg te werken, anders volgen er zware sancties. Dit alles in een context waar de vergrijzing vaak het nieuws haalt en er een als maar grotere nood is aan zorgaanbod voor ouderen. Gezien het zorginspectiebezoek resulteert in een inspectieverslag met opmerkingen, waar woonzorgcentra aan moeten werken om de kwaliteit te verbeteren, is het van maatschappelijk belang na te gaan wat het effect is van die inspectieverslagen van de Zorginspectie op het kwaliteitsbeleid van de Vlaamse woonzorgcentra. Diepte-interviews werden afgenomen bij managers van Vlaamse woonzorgcentra, om na te gaan wat hun perceptie en beleving is van het effect van deze inspectieverslagen. Er werd met wetenschappelijk onderzoek nagegaan of er weldegelijk een effect was van deze inspectieverslagen op hun kwaliteitsbeleid. Het onderzoek lijkt uniek in zijn soort, daar er weinig tot geen gelijkaardig onderzoek terug te vinden is. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er weinig effect is van inspectieverslagen op het kwaliteitsbeleid van de Vlaamse woonzorgcentra. Dit omwille van het feit dat managers aangeven dat er een groot verschil is tussen de Zorginspecteurs, terwijl men hetzelfde Zorginspectie-instrument gebruikt om het verslag te maken. Daarnaast geeft men aan dat het instrument ook geen focus zet op het ‘wonen en leven’ binnen een woonzorgcentrum en dat de bewoner niet centraal staat tijdens de Zorginspectie. Daarnaast zijn de regels en de zorg ook complex geworden voor managers, waardoor ze nood hebben aan advies. Hierdoor blijven ze echter op hun honger zitten aangezien de Zorginspectie geen adviserende rol inneemt. Er is bijgevolg weinig vertrouwen van managers ten aanzien van inspectieverslagen, waardoor betekenisvolle wijzigingen in het kwaliteitsbeleid uitblijven. Deze studie toont aan dat managers nood hebben aan een ondersteunende rol, in plaats van een inspecterende en controlerende rol van de Zorginspectie. Men lijkt samen met de overheid te willen werken aan een goed, veilig en kwalitatief zorgaanbod voor de bewoners, maar willen autonomie en eigen accenten kunnen leggen. Ze lijken hun hand uit te reiken naar de Zorginspectie om samen een kwalitatief Zorginspectie-instrument te ontwikkelen. Een instrument dat voldoet aan de huidige noden van hun zorggebruikers, waaruit een inspectieverslag zou kunnen volgen dat zorgt voor betekenisvolle wijzigingen in het kwaliteitsbeleid van de woonzorgcentra.
Promotor | Johan Christiaens |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |
Kernwoorden | Inspectieverslagen Zorginspectie Kwaliteitsbeleid Vlaamse Woonzorgcentra |