Leerkrachten als co-creators van een implementatieplan voor een slaapinterventie op school
Vansant Celien, 2022
Vroeger werden gezondheidsbevorderende interventies vaak ontwikkeld door onderzoekers, waarna het door leerkrachten uitgevoerd moest worden op een school. Literatuur toont aan dat het betrekken van belanghebbenden bij de ontwikkeling van een interventie een positieve impact kan hebben op de uitkomst van die interventie. Daarom focust deze studie op het ontwikkelen van een plan voor het uitvoeren van een interventie op school samen met leerkrachten. Dit plan wordt ook wel een implementatieplan genoemd. Hierbij werd gebruikt gemaakt van co-creatie. Co-creatie is een samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten voor de ontwikkeling en uitvoering van een implementatieplan. In dit onderzoek werd nagegaan wat de leerkrachten vinden van het co-creëren van een implementatieplan. Het co-creatieproces vond plaats op één school, waar een actiegroep bestaande uit leerkrachten en onderzoekers samenwerkten aan de co-creatie van een implementatieplan. Deelname aan de actiegroep was vrijwillig. Er vonden zes co-creatie sessies plaats en tijdens elke sessie werd een stukje van het implementatieplan ontwikkeld. Na afloop van deze sessies vond er een gesprek plaats met de leerkrachten van de actiegroep om hen te vragen wat ze van het co-creatie proces vonden. Tijdens het analyseren van de resultaten van het onderzoek kwamen vijf hoofdthema’s naar voor, namelijk motivatie, barrières, basisprincipes, eigenaarschap en steun. Basisprincipes die aan bod kwamen zijn gelijkwaardigheid (iedereen staat op gelijke hoogte) en luisteren naar elkaar. Eigenaarschap wil zeggen dat leerkrachten het gevoel hadden dat het implementatieplan gedeeltelijk van hun was. Leerkrachten werden tijdens het proces zowel door elkaar, als door de directie van de school gesteund. We kunnen concluderen dat leerkrachten het co-creëren van een implementatieplan ervaren hebben als een meerwaarde voor het project. Dit is belangrijk, omdat onderzoek aantoont dat het betrekken van leerkrachten bij de ontwikkeling van een interventie kan leiden tot een betere uitvoering daarvan en dat de interventie beter is afgestemd op de context. Ook zijn leerkrachten gemotiveerder om het project uit te voeren. Wel is er nood aan vervolgonderzoek, wat moet nagaan of het op de hoogte brengen van leerkrachten die geen deel uitmaken van de actiegroep een positieve invloed heeft op het co-creatie proces. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek dient het betrekken van leerkrachten bij de ontwikkeling van een implementatieplan door middel van co-creatie aangemoedigd te worden. Echter moet er meer tijd geïnvesteerd worden in het op de hoogte brengen van leerkrachten die geen deel uitmaken van de actiegroep, zodat ook zij mee zijn met het project.
Promotor | Greet Cardon |
Opleiding | Gezondheidsbevordering |
Kernwoorden | Co-creatie implementatieplan slaapinterventie op school leerkrachten als co-creators |