Grootschalig onderzoek naar de zwembadgebruikers en hun ervaringen: determinanten die de tevredenheid van zwembadgebruikers in Vlaanderen en Nederland bepalen

Willaert David, 2023
Doelstelling: zwembaden uitbaten neemt zowel in Vlaanderen als in Nederland een grote hap uit het budget van gemeentebesturen. Desondanks blijven overheden dit toch financieren, aangezien zwemmen een activiteit is die zowel door jong als oud kan beoefend worden en bovendien niet blessuregevoelig is. Om de tevredenheid van zwembadgebruikers en de participatiegraad die hieraan verbonden is te garanderen, is het opportuun om te onderzoeken door welke determinanten deze tevredenheid juist bepaald wordt. Methodiek: in het grootschalig onderzoek naar de zwembadgebruikers en hun ervaringen, werd er een vragenlijst afgenomen bij zwembad uitbaters en zwembadgebruikers in Vlaanderen en Nederland. De vragenlijst hiervoor werd opgesteld door het marktonderzoeksbureau Local Market Research (LMR). In totaal hebben 16380 mensen in Vlaanderen en 26122 in Nederland de vragenlijst ingevuld. 77 Vlaamse en 161 Nederlandse zwembaden hebben deelgenomen aan het onderzoek. De vragenlijsten konden ingevuld worden vanaf 2 januari 2022 tot en met 31 augustus 2022. De mogelijke determinanten van de tevredenheid van zwembadgebruikers zijn geanalyseerd in verschillende clusters om vervolgens de significante voorspellers van de algemene tevredenheid op te nemen in één overkoepelend model. De gebruikte clusters omvatten demografische variabelen, temporele variabelen, variabelen rond het type zwembadgebruiker, variabelen rond persoonlijke ervaringen en infrastructurele variabelen. Resultaten: na analyse van de verschillende clusters bleken volgende variabelen significante voorspellers van de algemene tevredenheid van zwembadgebruikers te zijn: geslacht, leeftijdscategorie, verband, frequentie, tevredenheid over de randfaciliteiten, tevredenheid over het zwembad zelf, tevredenheid over het kinderbad, tevredenheid over de horeca, emotionele impact, sociaal kapitaal en de tevredenheid over de medewerkers van het zwembad. Uit het overkoepelende model kwamen frequentie (p<0.001, p=0.039), tevredenheid over het zwembad zelf (p<0.001), tevredenheid over het kinderbad (p<0.001, p=0.007), emotionele impact (p<0.001) en tevredenheid over de medewerkers (p<0.001) naar boven als significante voorspellers van de algemene tevredenheid voor zowel de Vlaamse als de Nederlandse respondenten. Het geslacht (p=0.003), de leeftijdscategorie (p=0.024), alleen gaan zwemmen (p=0.019), zwemmen in clubverband (p=0.013) en de tevredenheid over de randfaciliteiten (p=0.002) zijn enkel onder de Vlaamse of Nederlandse respondenten significante voorspellers voor de algemene tevredenheid van zwembadgebruikers. De algemene tevredenheid over het zwembad in het overkoepelde model is gemiddeld 7.58 op 10 bij de Vlaamse respondenten (n=1097) en 7.80 op 10 (n=1105) bij de Nederlandse respondenten. Conclusie: zwembad uitbaters dienen bovenstaande significante voorspellers in rekening te brengen om de klantentevredenheid van Vlaamse en Nederlandse zwembadgebruikers te verbeteren. In Vlaanderen is er extra aandacht nodig voor zwembadgebruikers die alleen gaan zwemmen, aangezien dit een significant negatieve voorspeller is onder de Vlaamse zwembadgebruikers en de score voor algemene tevredenheid lager is in Vlaanderen dan in Nederland. De tevredenheid van Vlaamse respondenten die in clubverband komen zwemmen dient bestendigd te worden, alsook de tevredenheid over de randfaciliteiten in Vlaanderen, aangezien dit positief significante voorspellers van de algemene tevredenheid zijn onder de Vlaamse zwembadgebruikers.

Promotor Annick Willem
Opleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen
Kernwoorden zwembaden tevredenheid Vlaanderen Nederland