Spelinzicht en voetbalcreativiteit - de rol van kijkgedrag

Vanhaesebrouck Marieke, 2022
Ontdek hoe het trainen van kijkgedrag de sleutel kan zijn tot succes in het voetbal In het voetbal is er een vaardigheid die vaak over het hoofd wordt gezien tijdens training, maar van essentieel belang blijkt te zijn: de perceptuo-cognitieve vaardigheid. In het voetbal verwijst deze vaardigheid naar hoe spelers visuele informatie waarnemen en deze informatie gebruiken om goede beslissingen te nemen en effectief te reageren op het spel. Het heeft te maken met het vermogen om goed te zien, te begrijpen wat er gebeurt en slimme keuzes te maken op het veld. Deze vaardigheden kunnen de sleutel zijn tot uitmuntende prestaties in het voetbal. Dit onderzoek richtte zich op het testen van een "knipperbril" om de perceptuo-cognitieve vaardigheden te verbeteren en te kijken of deze verbetering overdraagbaar is naar wedstrijdsituaties. Uit dit onderzoek bleek dat het trainen van de perceptuo-cognitieve vaardigheden bij voetballers een positief effect had op hun prestaties. Acht elite voetballers kregen vijf weken lang extra trainingssessies waarbij de interventiegroep (4 spelers) een knipperbril droegen gedurende de sessies, terwijl de overige vier spelers geen bril droegen (controlegroep). Deze knipperbril maakt gebruik van snelle knipperende brilglazen om de visuele waarneming te beïnvloeden door afwisselende momenten van verduistering te creëren. De bril daagt spelers uit om sneller informatie te verwerken. Ze moeten anticiperen op bewegingen van medespelers en tegenstanders, en beslissingen nemen met beperktere visuele input. Er werd een voetbal-specifieke test gebruikt om de verbetering in perceptuo-cognitieve vaardigheden te meten. Deze perceptuo-cognitieve test werd beoordeeld op basis van de tijd die nodig was om de test te voltooien. Een succesvolle uitvoering vereiste efficiënt kijkgedrag, snel beslissingsvermogen en nauwkeurige passing. Om te beoordelen of de verbeteringen in de test ook van invloed waren op wedstrijden, werden de wedstrijdscores beoordeeld door de wedstrijdanalist van de club. Hoewel er geen duidelijk verschil was tussen de groepen, werd wel een gemiddelde afname van vijf seconden gevonden voor de gehele groep op de test. De resultaten suggereren dat de bril mogelijk een grotere impact had op het verbeteren van de vaardigheden, aangezien de relatieve verbetering 18% was in de interventiegroep en slechts 5.11% in de controlegroep. Bovendien lieten beide groepen een verbetering zien in hun betrokkenheid tijdens wedstrijden. Deze bevindingen benadrukken het belang van gerichte trainingsoefeningen die voetballers in staat stellen om snel informatie te verwerken, net zoals ze dat moeten doen tijdens wedstrijden. Daarnaast onderstrepen ze het belang van bewustwording van hun kijkgedrag en beslissingsvermogen op het veld. Het verbeteren van deze vaardigheden kan leiden tot betere prestaties en meer betrokkenheid tijdens wedstrijden. Meer aandacht voor deze vaardigheden kan leiden tot effectievere trainingsmethoden en nóg betere prestaties in het voetbal. Toekomstig onderzoek met een grotere groep spelers is nodig om de effecten van de “knipperbril” verder te onderzoeken, waarbij het ook nuttig kan zijn om het scangedrag van de spelers mee in rekening te brengen.

Promotor Frederik Deconinck
Opleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen