Het effect van cochleaire implantaten bij prelinguaal dove en laat geïmplanteerde volwassenen op het talige repertoire
Coupillie Laura, 2023
Deze studie gaat het effect na van cochleaire implantatie op het talige repertoire van Vlaamse prelinguaal dove volwassenen die op latere leeftijd geïmplanteerd zijn. Hierbij ligt de focus op drie facetten van het talige repertoire, namelijk gesproken Nederlands, geschreven Nederlands en Vlaamse Gebarentaal (VGT). Eerder internationaal onderzoek suggereert dat er na implantatie een toename zou optreden in het gebruik van gesproken taal, maar geen significante veranderingen in het gebruik van geschreven taal en gebarentaal. Deze literatuur bevatte informatie over andere talen, en niet over het gesproken en geschreven Nederlands en VGT. Om dit onderzoek uit te voeren, werd gebruik gemaakt van een gemengde methodologie. Daarbij werden zowel kwantitatieve als kwalitatieve benaderingen toegepast, waaronder audiometrische testen, eenmalige semigestructureerde interviews en dagboeken die de participanten gedurende één week bijhielden. Deze gegevens werden verzameld met als doel een concreet beeld te krijgen van de invloed van cochleaire implantaten (CI’s) op de communicatie en taalkeuzes van de deelnemers, ook wel de invloed op het talige repertoire genoemd. Kwantitatief gezien toonden de audiometrische testen bij de deelnemers een verbetering in spraakverstaanbaarheidsscore aan na implantatie. Dit toont een positief effect van het cochleaire implantaat (CI) en de bijhorende behandelingen aan op het spraakverstaan. Door middel van kwalitatieve gegevens uit semigestructureerde interviews en dagboeken werden deze resultaten aangevuld. De interviews en dagboeken lieten zien hoe de deelnemers deze toename in spraakverstaan ervaren in hun dagelijkse leven. Het blijkt dat de deelnemers na CI actiever deelnemen aan gesprekken en zich meer zelfzeker voelen tijdens de mondelinge communicatie. De studie toonde echter geen verandering in frequentie van het gebruik van gesproken Nederlands, geschreven Nederlands of VGT aan. Dit duidt aan dat een CI niet noodzakelijk zorgt voor een verschuiving van taalvoorkeur of een uitbreiding van het talige repertoire, alhoewel het de communicatieve vaardigheden verbetert.
Promotor | Beatrijs Wille |
Opleiding | Logopedische en Audiologische Wetenschappen |
Domein | Audiologie |
Kernwoorden | volwassenen prelinguaal doof laat geïmplanteerd talige repertoire |