Percepties van ouders van dysfone kinderen over het stemprobleem van hun kind: een kwalitatief onderzoek

Jacobs Lina, 2022
Populariserende samenvatting Deze masterproef onderzocht de waarnemingen, emoties, ervaringen en gedachten die ouders van kinderen met een stemprobleem, meer bepaald een hese stem, hebben over de stem en het stemprobleem van hun kind. Een hese stem komt vaak voor bij lagereschoolkinderen. In vaktermen wordt een hese stem bij kinderen pediatrische dysfonie genoemd. Vaak is deze hese stem te wijten aan een verkeerd stemgebruik of stemmisbruik door het kind, zoals luid roepen, vaak fluisteren, stemmen imiteren of te weinig drinken. Jongens in de lagere school zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een stemprobleem dan meisjes. Een stemprobleem bij kinderen kan gepaard gaan met een letsel aan de stembanden, zoals stembandknobbels. Wanneer we als zorgverlener informatie willen verzamelen over de stem, het stemgebruik en het stemprobleem van het kind rekenen we meestal op de ouders. Dit doen we omdat zij een belangrijke betrokkene zijn bij kinderen met een stemprobleem. Momenteel worden de ervaringen van ouders voornamelijk bevraagd via een kort gesprek en een oudervragenlijst die de impact van het stemprobleem voor het kind in kaart brengt. Door het gebruik van vragenlijsten wordt voornamelijk algemene informatie verzameld op uniforme wijze. Hierbij kunnen belangrijke waarnemingen en ervaringen worden gemist. Bij kwalitatief onderzoek verzamelen en analyseren we data om ervaringen beter te begrijpen. Het verzamelen van extra ouderlijke ervaringen zou ervoor kunnen zorgen dat de zorg en ondersteuning voor kinderen met een stemprobleem kunnen worden geoptimaliseerd. Bijkomend biedt dit een diepgaande kijk op hoe ouders het stemprobleem van hun kind ervaren. Dit vormde het doel van dit onderzoek. In dit onderzoek werd via vier individuele interviews diepgaander gepolst naar de ervaringen van ouders over de stem en het stemprobleem van hun kind. Op basis hiervan werden vier thema’s geïdentificeerd die de belangrijkste ervaringen van de ouders weergeven: 1. Ervaringen over pediatrische dysfonie, 2. Behandeling, ondersteuning en opvolging, 3. Impact pediatrische dysfonie en 4. Houding en motivatie van ouders. Deze thema’s bevatten belangrijke bevindingen waarmee in de praktijk rekening kan worden gehouden. Zo vormt het toekomstperspectief een belangrijke bezorgdheid voor ouders. Daarnaast handelen ouders voornamelijk in functie van de gezondheid en het welzijn van hun kind. Ouders zijn zich over het algemeen bewust van het stemprobleem van hun kind en hebben eigen drijfveren om hiervoor verdere stappen te ondernemen. Dit onderzoek toont aan dat vragenlijsten niet alle ervaringen van ouders aan bod laten komen en dat de ouder extra bevragen waardevol kan zijn. Echter moeten de resultaten van dit onderzoek met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd gezien dit onderzoek beperkingen kent. Zo is het niet mogelijk de resultaten te veralgemenen. Daarnaast maakt de kleine deelnemersgroep dat de resultaten niet konden worden bevestigd en extra onderzoek nodig is.

Promotor Evelien Dhaeseleer
Opleiding Logopedische en Audiologische Wetenschappen
Domein Logopedie
Kernwoorden kwalitatief onderzoek ouderlijke percepties pediatrische dysfonie stemprobleem stem