Incidentmeldingen op managementniveau in de thuiszorg
Vandoorne Pauline, 2022
In deze masterproef is onderzoek gedaan naar de manier waarop incidentmeldingen op managementniveau in de thuiszorg worden behandeld. Het onderzoek vindt plaats op managementniveau bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. De leidinggevenden: hoofdverpleegkundigen, regiomanagers en zorgmanagers werden aan de hand van een interview bevraagd. Het onderzoek richt zich voornamelijk op hoe de incidentmelding de leidinggevende benaderen, hoe ze hier in teamverband mee aan de slag gaan en welke acties er worden opgezet. Uit het onderzoek blijkt dat leidinggevenden op verschillende manieren op de hoogte worden gesteld van incidentmeldingen. Dit gebeurt via het interne meldsysteem Datix, via e-mail of telefoon en op het bureau van de hoofdverpleegkundigen. De hoofdverpleegkundige wordt eerst geïnformeerd, gevolgd door de regiomanagers en uiteindelijk ook de zorgmanagers worden op de hoogte gesteld van incidentmeldingen. Elk niveau van leidinggevende voert een eigen onderzoek uit en werkt samen met de Dienst Kwaliteit en de verpleegkundigen passende acties uit. Nieuwe acties die voortvloeien uit incidentmeldingen worden besproken tijdens patiëntenbesprekingen, of ze worden verspreid via organisatiebrede nieuwsbrief. Bovendien wordt er aandacht besteed aan het bevorderen van een veilige en lerende cultuur binnen de thuiszorgorganisatie. Er wordt bij de thuiszorgorganisatie, het Wit-Gele Kruis West- Vlaanderen, een gestructureerde aanpak gehanteerd waarbij incidentmeldingen op de drie verschillende managementniveaus worden verwerkt. Deze verwerking vindt plaats in nauwe samenwerking met de leidinggevenden, verpleegkundigen, de Dienst kwaliteit en in een veilige en lerende cultuur. De resultaten van dit onderzoek bieden waardevolle inzichten voor de praktijk met betrekking tot een duidelijke en open benadering van het proces van incidentmeldingen in de thuiszorgorganisatie, inclusief de uitdagingen die daarbij komen kijken. Door de uitdagingen, zoals het beheren van de grote hoeveelheid gegevens van incidentmeldingen en het gebrek aan onderscheid tussen de ernst van een incident in het meldsysteem op een verantwoorde en transparante manier aan te pakken, kunnen incidenten in de toekomst nog effectiever benaderd worden. Dit onderzoek hoopt een belangrijke bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van de thuiszorg en het incidentmeldingsproces, met als uiteindelijk doel de verbetering van de kwaliteit van de zorg in de thuiszorg.
Promotor | Tom Goffin |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |
Kernwoorden | thuiszorg patiëntveiligheidsincidenten incidentmeldingen managementniveau |