Barrières en facilitatoren bij leerkrachten in functie van het behalen van de 24-uursrichtlijnen bij kleuters met een lage SES
Derammelaere Bo, 2022
De WHO formuleerde richtlijnen omtrent de 24-uursgedragingen voor kleuters. Deze gedragingen bestaan uit fysieke activiteit (FA), sedentair gedrag en slaap. De richtlijnen werden geformuleerd om een idee te krijgen over de dagelijkse gezonde hoeveelheid FA, sedentair gedrag en slaap. Het naleven van de richtlijnen heeft namelijk verschillende gezondheidsvoordelen. Er zijn positieve effecten gevonden voor de fysieke en mentale gezondheid. Ondanks de vele voordelen, zijn er wereldwijd te weinig kleuters die de richtlijnen naleven (Swindell et al., 2022). Effectieve interventies zijn noodzakelijk. Schoolinterventies kunnen een effectieve manier zijn om meer kleuters de 24-uursrichtlijnen te laten naleven (Rodrigo-Sanjoaquín et al., 2020). Om dergelijke interventies te ontwikkelen is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de percepties van leerkrachten. Wat verhindert (barrières) en vergemakkelijkt (facilitators) het uitvoeren ven 24-uurgedragen bij kleuters, vanuit het perspectief van leerkrachten. Deze studie ging opzoek naar deze barrières en facilitatoren. Aangezien een lage SES wordt geassocieerd met enkele gezondheidsrisico’s- en nadelen, werd er in deze studie samengewerkt met leerkrachten van kleuters uit kansarme gezinnen (Mackenbach et al., 2008). Er werd een school gerekruteerd die hoog scoort op de kansarmoede index van Kind & Gezin en de onderwijskansarmoede indicator (OKI). Er vonden zes co-creatiesessies plaats met leerkrachten. Het doel van de co-creaties was het co-creëren van een interventie. Via de analyse van deze co-creatiesessies werden in totaal veertien barrières en vier facilitatoren gevonden. Enkele voorbeelden van barrières zijn; de motorische vaardigheden, de taal en de leeftijd van de kleuters. Maar ook barrières zoals; de ouders, SES, ruimtegebrek, personeelstekort en verantwoordelijkheid werden teruggevonden. Ook facilitatoren zoals; alternatieve locaties en co-teaching werden gevonden. Deze barrières en facilitatoren kunnen interventieontwikkelaars helpen bij het bepalen van hun focus, bij het ontwikkelen van interventies om de 24-uursrichtlijnen te bevorderen.
Promotor | Marieke De Craemer |
Opleiding | Gezondheidsbevordering |
Kernwoorden | 24-uursrichtlijnen kleuters barrières facilitatoren leerkrachten |