Co-creatie van een interventie ter bevordering van gezonde slaap op school: effect op het mentaal welzijn van adolescenten.

Mortier Lotte, Swaenepoel Louise, 2022
Masterproef: “Wat is de impact van co-creatie op het algemene mentaal welzijn bij adolescenten uit de eerste graad die deelnamen aan een co-creatieproces?” Tegenwoordig zien we steeds vaker verschillende interventies om de gezondheid van adolescenten te verbeteren. Dit kan op heel wat verschillende manieren tot stand komen, waar ook een participatieve aanpak toebehoort. Een steeds meer gebruikte aanpak is co-creatie. Deze vorm van samenwerken kenmerkt zich doordat deelnemer en onderzoeker op een gelijkwaardige manier aan de slag gaan rondom een bepaald thema. Daarnaast komen de ideeën en acties binnen een co-creatie ook vanuit wat er leeft bij de participanten. Naast de voordelen die de aanpak in zijn uitkomsten te bieden heeft, zien we vanuit wetenschappelijk onderzoek ook een positieve invloed op het welzijn van de deelnemers door het toepassen van de co-creatie. Specifiek wordt er binnen deze studie gekeken wat de mogelijke impact van deelname aan een co-creatieproces kan zijn op het algemeen mentaal welzijn bij adolescenten. Verder worden ook vier elementen binnen de mentale gezondheid onderzocht, namelijk empowerment, zelfvertrouwen, zelfbeeld en zelfeffectiviteit. Net omdat uit onderzoek bij volwassenen blijkt dat deze elementen beïnvloed worden door co-creatie en dit ook elementen zijn die tijdens de adolescentiefase vaak naar voor komen bij de jonge doelgroep. Concreet hebben we a.d.h.v. vragenlijsten, stickerevaluaties en focusgroepen zicht proberen krijgen op de mogelijke impact van de co-creatie op de adolescenten. We vonden dat het deelnemen aan een co-creatieproces een positieve impact heeft op de algemene mentale gezondheid van de adolescenten. Het deelnemen aan co-creatie kan dus verschillende voordelen bieden. Leerlingen voelden zich persoonlijk en in groep versterkt, waarbij de groepsdynamiek een goed gevoel gaf. Alhoewel dit positieve resultaten zijn, is het belangrijk hier voorzichtig mee te zijn. Vanuit de resultaten werd er wel een verandering in empowerment, zelfvertrouwen, zelfbeeld en zelfeffectiviteit opgemerkt. Ondanks deze verandering, kunnen we door de beperkte grote van dit onderzoek, dit niet zomaar doortrekken voor alle Vlaamse adolescenten die deelnemen aan co-creatie. Dit wijst erop dat er nog meer toekomstig onderzoek nodig is. Net zoals bij volwassenen, zien we wel de mogelijkheid tot een positieve impact op de jonge deelnemers. Verder kan deelnemen aan co-creatie ook kansen bieden voor de schoolcontext. Een co- creatieve aanpak toepassen binnen lespakketten kan leerlingen ook versterken. Dit kan bijdragen aan een betere mentale gezondheid van de jonge doelgroep, wat we enkel kunnen aanmoedigen.

Promotor Maïté Verloigne
Opleiding Gezondheidsbevordering
Kernwoorden adolescenten Co-creatie mentaal welzijn